SMO HT-10, 5:e gången gillt?

Grund-, intern- och externutbildningar

Re: SMO HT-10, 5:e gången gillt?

Inläggav wasse » 2010-07-21 19:24

Benet
Det låter bra det! :) Det hon menade med extra grupper tror jag är ett såkallat överintag av elever. Jag vart ju förbannad som fan förra terminen när hon berättade det.. :p Då va ju inte min reservplats så bra som jag hade tänkt.. :p Hoppas hoppas! Okej, det betygsnittet är ju riktigt bra ju.. Hård konkurens den här terminen.. (alla som kollat på 112 - på liv & död) och helt plötsligt fått för sig att det är coolt att va brandman & sökt.. :lol:

Hehe, förstår det men de ordnar sig säkert! :) Dom lämnar väl ett meddelande kan jag tänka mig så tänk inte på de..
Haha, skadeglädje! ;)

Savox
Killen med stenkoll ser jag! :) Din uträkning va bättre än min.. Är du klar eller pluggar du fortfarande?
SMO D10 - Revinge
Användarvisningsbild
wasse

Inläggav Savox » 2010-07-22 02:36

Wasse
Du har rätt. Mången LIA-handledare har ondgjort sig över brister i såväl fysik som färdighet hos SMO-eleverna som kommer ut på station i termin 3 (kanske 4 i framtiden). Ska du gå distans lär det väl vara åka av de veckor du är nere, men de som går skolbundet har bara ca 30% praktisk utbildning. Resten är teori. Efter introduktionskursen på 4 veckor börjar Räddning 1 och Säkerhet och samhälle. De går parallellt på 50% fart. Det är därför utbildningen kan upplevas som väldigt utsmetad ibland.

Kravet på Samhällskunskap A som särskild behörighet har sin förklaring i att man läser ämnet Risk. Grovt översatt "förebyggandearbete". Du ska första terminen lära dig Lagen om skydd mot olyckor, en kommuns uppbyggnad, lagstiftningsproceduren, lite miljöbalken, en del psykologi och pedagogik (presentationsteknik) - kort sagt hur samhället sköter sitt säkerhetsarbete.

Man ska också lära sig om brandförlopp, hur det ser ut från den första gnistan tills hela kåken är nedbrunnen. För ändamålet rekommenderar jag boken Inomhusbrand av Lars-Göran Bengtsson. Ska du gå distans blir det mycket självstudier och vad är det för brandman som inte begriper hur eld fungerar? :)

Sen rekommenderar jag också Räddning vid trafikolycka - personbil av Dan Wargclou (red.) och Prehospitalt akutomhändertagande enligt principen L-ABCDE av Charlotta Jande-Waldau och Birgitta Winarve. Den första är ett bra referensverk. Även om losstagningsläraren är jättebra så är det bra att ha ett att kolla igenom ifall man glömmer något eller är osäker på vad han sa om Rh-pushers eller mittcylindermetoden. Den andra var helt oumbärlig när vi lästa sjukvård.
Savox

Inläggav Tachycardi » 2010-07-22 08:54

Savox skrev:Wasse
Du har rätt. Mången LIA-handledare har ondgjort sig över brister i såväl fysik som färdighet hos SMO-eleverna...

Helt klockrena svar till nyfikna blivande smoare! :-D
Tänkte fråga dig om det finns möjlighet att träna på yrkesrelaterade moment så som losstagning utanför lektionstid? Såg på någon blogg att det skulle vara möjligt men att skolan krånglat till det så att man aldrig får tid/tillstånd att öva. Har du någon erfarenhet om detta att dela med dig av? :)

Sen vore det väldigt uppskattat om du vet något om MSB Revinges studentboende, Greenhouse Råby. Vet inte om boendet är för nytt för att du ska kunna berätta någonting om det, men frågar man inte får man inga svar!

Tack! :)

/P
Pontus
Undersköterska
Antagen SMO Revinge HT2010
Användarvisningsbild
Tachycardi

Inläggav Danii » 2010-07-22 20:59

Ytterligare en fördel med att läsa på distans för min del iaf är dels familjen sen att jag är snart klar att börja jobba som deltidsbrandman.
Bra sätt att dryga ut de framtida pengarna från CSN (VT-11 förhoppningsvis) samt skaffa sig erfarenhet från yrket!
HONOR. As a Way of Life.
Användarvisningsbild
Danii

Inläggav Benet » 2010-07-24 10:43

Wasse:

Ja, det var överintagning jag menade. För mig låter detta hur dumt som helst och jag fattar inte att dom gör så... Är det inte bättre att anta så många som man ska och sedan använda sig av reserverna? dom skulle ju ändå komma högt upp på reserv listan. Väldigt irriterande, ja rätt förbannad man blev när man fick veta det.

Är det någon mer som gick räddningsgymnasium tidigare? :D
Benet

Inläggav wasse » 2010-07-24 19:22

Benet
Precis. Jag vet inte heller varför dom gör så. Håller med.. väldigt irriterande! :p
SMO D10 - Revinge
Användarvisningsbild
wasse

Inläggav Benet » 2010-09-02 17:10

Det händer inte mycket tycker jag det ser ut som. Inga avhopp eller något, lite surt. Verkar som om man får vänta och söka igen.... Hoppas antagningspoängen är lite lite lägre nu då denna gång, det brukar ju den vara om man ser på statistiken...fast vem vågar lite på den för hade man följt den hade jag kommit in denna gången :D
17 September är sista dagen så bara att vänta men jag tror det blir och vänta, verkar så.

Hur har ni som kommit in förberett er? Ni som inte är på distans, har det löst sig med lägenhet och så?
Hur gick hälsoundersökningarna och tar det verkligen 2h? Är det inte samma tester som på mönstringen? Vad skiljer sig?

:D
Benet

Inläggav wasse » 2010-09-05 10:40

Benet
Jag påbörjar ju SMO distans så kan inte svara på hur de är med lgh osv.
Läkarundersökningen tog iaf inte 2 timmar för mig utan gick lite snabbare.
Då jag inte har gjort testerna för mönstringen så vet jag inte om det är samma.
De tester jag gjorde va: kissprov, utandningstest, syntest, hörseltest, arbets-ekg
samt en hälsoundersökning (vikt, längd etc).

Imorgon drar allt igång! Längtar som ett as. :)
SMO D10 - Revinge
Användarvisningsbild
wasse

Föregående

Återgå till Utbildningar